Inställningar

Välj intresseområden

              

Träning eller inte vid förkylning

Har du feber blir svaret nej. Du bör inte under några omständigheter träna vid feber och bara för att du tagit febernedsättande räknas du inte som feberfri. Du bör dessutom också vara feberfri en dag innan du upptar din träning igen.

Är du förkyld men feberfri kan du oftast själv svara på om du kan eller inte kan träna. Tror du själv att du fixar ett pass trots att näsan rinner är det förmodligen fritt fram att träna om du är fullt frisk för övrigt och inte lider av någon sjukdom. Faktum är att om du skulle göra avbrott i träningen bara för att det rinner lite i näsan skulle du förmodligen inte få till många pass under höst och vinter.

Halsont

Halsont i samband med en förkylning beror oftast på att näsa och svalg är inflammerat, rött och irriterat. Halsont kan även bero på en infektion, bakterier eller virus som angriper halsmandlarna så de blir kraftigt röda och svullna. Nu tänker du kanske att det är fritt fram att träna så länge du inte har feber, men en inflammation i svalget ökar risken för att bakterier tar fäste i svalget och orsakar en bakterieinfektion. Så kanske är halsont en hint om att vi bör ta hand om oss själva och vila. Att vila kan vara klokt och gör i dom flesta fallen att du kan komma tillbaka snabbare till träningen efter en förkylning.

Rysk roulett

Äh kanske du säger och tränar på trots förkylning, feber och halsont. I bästa fall får du bara en veckas dålig träning utan ork, men det du riskerar är att drabbas av hjärtmuskelinflammation. En inflammation i hjärtat försämrar hjärtats pumpförmåga och du riskerar vätskeansamling i lungor och hjärtsäck. Så kör du bara på för att inte missa en veckas träning kan du istället bli tvungen att göra ett träningsuppehåll på ett par månader och börjar du även i och med detta träna för tidigt finns det en risk att få komplikationer som i vissa fall kan vara livslånga.

Sammanfattning

Är det bara näsan som rinner är det förmodligen fritt fram att träna så länge du är fullt frisk. Har du feber och halsont bör du ta ett träningsuppehåll, så du kan komma tillbaka snabbt och undvika följdsjukdomar som kan göra att du blir borta från träningen i månader. Ta hand om dig! Källa Sjukvårdsrådgivningen


Artikeltaggar

Cykling

Förkylning

Löpning

Styrketräning

Om skribenten

Erika Sellgren

Sjuksköterska och personlig tränare som brinner lite extra för Strongman. Hon vill dessutom motivera fler att börja träna för att må bra i kropp och själ. Erika är också en av våra ambassadörer.

Förslag på ytterligare läsning

Couchsurfing – Sov på soffan och spar pengar.

Måttlig motion förebygger hjärtsvikt

Optimera din träning med musik

Kondition och puls – Grunderna

Prylar för träning på resan

Vattenlöpning

Sponsorer


Ansök om medlemskap

Service ej tillgänlig