Inställningar

Välj intresseområden

              

Kom i form med boxning

Foto: Paolo Bona

Boxning är en uråldrig sport som sträcker sig tillbaka till antiken och längre. I dagens olympiska boxning så ställs det oerhört stora krav på den fysiska hälsan. Detta på grund av att konkurrensen är så hög att man inte har råd att ligga steget efter. Förutom de typer av träning som tillkommer i en boxares liv, så som löpning och till exempel styrketräning, så är boxningen en väldigt krävande sport (om man bortser från slagen som man får i huvudet), ett ordinarie träningspass ligger runt en till en och en halv timme.

Hela passet präglas av konstant rörelse och tempoväxlingar. Man börjar oftast ett träningspass med en uppvärmning som baseras i löpning och där du värmer upp hela kroppen så väl som möjligt. Axlar, ben, mage, rygg och leder ska alla förberedas för träningen som kommer. 15 minuter minst med olika typer av övningar, varav de första 10 sker under löpningen.

Efter uppvärmningen så är det skuggboxningen som traditionellt tar plats. Skuggboxning är när du tränar teknik med dig själv. Känner på alla slag du kan. Under tre till fyra ronder (en rond är tre minuter, rondvilan är 1 minut). Det som gör detta ansträngande är att du ska hålla händerna högt samtidigt som du rör på dig med lätt böjda ben, sätter krav på axelstyrka och benmuskulaturen.

Traditionellt så är det efter skuggan tre typer av övningar som tar vid. Säck, hopprep och plattor. Säck är när du slår på en tung boxningssäck, ca 40-50 kilo, under tre ronder. Målet är att hålla en hög intensitet och att slå mycket och hårt. Som nybörjare blir det mer fokus på tekniken här, men det är ändå en tuff övning som ställer krav på dina axlar och armar samt ryggen och benen. Hopprep är en övning som tar lika väl på konditionen som på koordination samt muskulaturen i hela kroppen. Detta sker precis som säck under minst tre ronder.

Vill man få till den där extra konditionen så lägger man in intervaller i hoppandet med 15 sekunder höga knän och 15 sekunder vanligt hoppande under tre minuter. Tufft både fysiskt och psykiskt.

Plattor är när du övar med din tränare på slagen. Tränaren håller i ett par handmitsar, så kallade plattor, och du slår olika serier som tränaren bestämmer. Detta blir oftast väldigt intensivt då tränaren ställer krav på många slag utan att du har någonting som stör. Till exempel en motståndare som slår dig i ansiktet. Detta är, enligt mig, den skönaste typen av slagövningar då du inte kan hålla nere tempot utan tränaren styr i vilken takt du ska slå och vilken hårdhet och intensitet du ska ha i slagen.

En boxningsträning avslutas oftast med någon form av fys, ofta i form av plyometriska övningar. Upphopp, utfall och benböj. Detta då mycket av en boxares kraft kommer från benen så är det viktigt med bra benstyrka. Stationsträning är vanligt där du får träna hela kroppen under en viss tidsbegränsning så att det blir så "boxningslikt" som möjligt. Med detta menas samma intensitet som i en boxningsmatch. Hårt arbete under en viss period sedan en kort vila. Armhävningar, skivstång, tvistövningar och mycket mer.

Boxningsträning kan sammanfattas med att det är en funktionell träningsform där du får träna hela kroppen väldigt intensivt. För en idrottsmänniska på elitnivå är det ett väldigt bra komplement i träningsrutinen för att få träna många delar av kroppen som de kanske missar i sin dagliga rutin. För de som vill komma i form eller ha motion så är det ett väldigt bra sätt att få snabba resultat då du har en hög intensitet i din kardiovaskulära träning (pulsträning som förebygger hjärtsjukdomar samt fetma) samtidigt som det är tungt för din anabola träning (uppbyggande muskulär träning).

Om man vill träna boxning så finns det oftast i alla klubbar en motionsgrupp eller nybörjargrupp. Kostnaden brukar hamna kring 400-500 kronor per termin och består av en medlems- och försäkringsavgift för skador på tänder. 

Använd alltid tandskydd! För dig som vill veta mer? Börja på Linus blogg, amatörboxning. 


Läs mer här: amatorboxning.se

Artikeltaggar

Boxning

Motivation

Styrka

Styrketräning

Om skribenten

Linus Gustafsson

Småbarnspappa och kampsportare som under de senaste fem åren fokuserat på boxning. Linus är rankad 4:a i supertungvikt i Sverige och har blivit Norrländsk mästare i A-klass. Arbetar som expertkommentator på amatör och proffsboxningsgalor.

Förslag på ytterligare läsning

Måttlig motion förebygger hjärtsvikt

Träning på semestern med bekanta rutiner

Kondition och puls – Grunderna

Vattenlöpning

Var tidseffektiv med högintensiv intervallträning (HIIT)

Lyft tungt och lev lättare

Sponsorer


Ansök om medlemskap

Service ej tillgänlig