Inställningar

Välj intresseområden

              

Låga kolhydratnivåer i muskulaturen förstärker träningseffekten

Oavsett om du tränar intervaller eller mer klassisk konditionsträning så bör du skippa sportdrycken innan passet för att stimulera tillväxten av fler och större mitokondrier, vilka i sin tur är nära kopplade till musklernas uthållighet.

Mitokondrier omvandlar näring och syre till energi som cellerna kan använda. Ju fler mitokondrier du har, desto mer fett och glukos kan omvandlas till energi. Är du otränad kan du stimulera tillväxten av fler och större mitokondrier genom att kombinera uthållighet och styrka i ett och samma träningspass. Är du däremot vältränad bör du istället träna med lågt muskelglykogen, det vill säga kolhydrater som lagras i musklerna. En timmes cykling med lågt glykogen ger större ökning av uppbyggandet av mitokondrier än träning med normalt muskelglykogen. Även otränade uppvisade vid tester en kraftig aktivering och uppbyggnad av fler och större mitokondrier vid träning under dessa förutsättningar.

– Genom våra nya kunskaper kan man ifrågasätta om uthållighetsträning ska genomföras med välfyllda glykogenlager, det vill säga att personen äter mycket kolhydrater innan och under träning. Det kanske är mer fördelaktigt att utföra vissa träningspass med låga lager för att maximera den mitokondriella tillväxten, fettmetabolismen och den muskulära uthålligheten, säger Niklas Psilander som är aktuell med sin avhandling som handlar om vi ska fokusera vår träning på hög intensitet under kort tid eller på låg och medelintensiv intensitet under lång tid för att stimulera tillväxten av mitokondrier. Man har genom muskelprover och analyser bland annat visat att sprintintervaller (7x30 sek) är en mycket effektiv träningsform för vältränade individer. Detta mycket korta och hårda intervallpass (3,5 min) var minst lika effektivt som ett betydligt längre intervallpass (60 min). Anledningen till detta kan vara att den högintensiva träningsformen påverkar de delar i muskulaturen som fortfarande har en viss anpassningspotential kvar.


Artikeltaggar

Kolhydrater

Kondis

PGC-1α

Om skribenten

Stefan Lindberg

Lyfter skrot, löptränar och cyklar regelbundet. En envis rackare som till vardags arbetar på en reklambyrå i Spanien när han inte utvecklar GetBig eller hänger på hans favoritgym med utsikt över medelhavet. (Den jäveln!)

Förslag på ytterligare läsning

Barnidrott – ingen lek. Tagga ner för barnens skull

Träning på semestern med bekanta rutiner

Träning eller inte vid förkylning

Optimera din träning med musik

Säkerställ din återhämtning med bättre sömn

Vattenlöpning

Sponsorer


Ansök om medlemskap

Service ej tillgänlig