Inställningar

Välj intresseområden

              

Din guide till scenen

Är dina ambitioner att en dag stå på scenen bör du bestämma dig långt innan din första tävling och ha en långsiktig plan med små delmål på vägen. Men du måste tycka att det är kul och vinna din egen kamp, innan du vinner någon tävling, säger Jonni Durlind, känd som Puma i gymkretsar och som SKKF domare. 

Förberedelserna

Börja aldrig med att berätta för andra att du ska tävla, det gör bara att du kommer känna dig onödigt pressad. Vänta istället och tala om det när du känner dig redo. För att du ska lyckas måste du tycka att det är kul, göra det för din egen skull och gärna börja ett till två år innan själva tävlingen. Väljer du att göra det tillsammans med en coach, välj någon med tävlingserfarenhet, för det är svårt som nybörjare att se vad som är vad.

Motivationen

Det är skillnad på bra form och jättebra form. Det är enkelt. Tycker du inte att det är roligt att träna kommer du inte få några resultat. En diet och ett bra träningsupplägg är förutsättningar för att du ska nå långt. Ska du tävla måste du gå till gymmet och för att komma till gymmet måste du tycka det är kul, det är egentligen inte svårare än så, säger Puma. Men det handlar om mycket mer än att bara träna och en av dom allra första frågorna du bör ställa dig är om det är värt det. Klart det är säger du, men vänta lite med att svara på frågan. Om du väljer att gå vidare kommer du försaka en hel del i ditt liv och vissa saker kanske i slutändan inte är värda att förlora. Därför börjar vi med att ställa dig mot väggen, så när du tar beslutet har fattat det utifrån alla aspekter, inte bara ur den att du vill stå på scenen och vara i ditt livs form. Glöm inte att scenen är ett par timmar, livet betydligt längre än så.

Familjen

Har du en partner och kanske barn måste du tänka på hur det här kommer påverka familjen, ni kanske inte kan äta och göra det ni brukar göra tillsammans. Det tar också lång tid att komma i tävlingsform, är du säker på att du vill offra den tiden med familjen eller din partner? För glöm inte att en tävling inte är värd vad som helst och förberedelserna kan bidra till oönskade effekter. Att få med familjen är en viktig del i hela förberedelsearbetet, för du kommer behöva allt stöd du kan få. Familjen måste acceptera att du kommer bli alltmer ego, en egenskap som oftast inte hör till dom bättre. Du kommer hamna i svackor och periodvis ha det rätt jobbigt. Du måste respektera att inte hela familjen delar ditt mål och stå ut med att dom äter, samtidigt som du sköter din diet. –En av mina söners favoriträtt när jag tränade som mest var tonfisk och ris med lite grillkrydda, då tänkte jag inte små mycket på det, men nu undrar jag om det var så bra egentligen. Under min mest intensiva träningsperiod skilde jag mig också från min fru och självklart hade träningen och min tävlingssatsning en del i det beslutet, säger Puma.

Sjukdom

Vid sjukdom måste du vila, speciellt vid feber och allvarligare åkommor. Att inte ta kroppen på allvar vid sjukdom och bara fortsätta nöta kommer i värsta fall ta dig till scenen – i en kista. Men för det kan du inte ligga hemma och känna efter, om du inte är sjuk eller om du bara har lite snuva måste du till gymmet och göra ditt absoluta max, nästan varje dag. Om du av en eller annan anledning måste ta ett uppehåll, försök göra något som är kul. Gå på bio, träffa vänner, men kom tillbaka till gymmet i morgon, du måste ha bestämt dig helt enkelt, men du måste fortfarande lyssna på din kropp och ta det lugnt när du är sjuk. Att ligga sjuk är oftast väldigt jobbigt psykiskt när du vet att du måste träna.

Mat och sömn

För att du ska klara dig ändra fram måste du också tillåta dig att äta nyttigt och gott, ibland är det bättre att göra lite mager sås eller salsa för att det inte ska bli så torrt och tråkigt. Det är också lätt att tro att alla sköter sin mat så extremt bra. –Jag minns när jag tränade som allra mest, då var jag var den enda som åt pizza. Öppet i alla fall. Alla andra skötte sig exemplariskt, men trots det ertappades dom titt som tätt med att göra ett litet undantag. Det som ser och låter bra är inte alltid sanningen, så ge inte upp om du haft en dålig dag, alla har det, säger Puma.

Ätardag

Ibland är det bättre att ha en ätardag en gång i veckan eller varannan, det gör att det blir lite enklare och att du får lite variation i den annars vanligen ganska ensidiga kost som det kan bli av kyckling, fisk och magert kött som för många är basföda när man tränar inför tävling.

Provdeff

–Jag ställer mig mycket tveksam till provdeff som många rekommenderas att göra. En provdeff leder ofta till att du tappar mycket massa. Om målet är att tävla anser jag att det är helt onödigt då du ofta förlorar väsentligt mer vikt vid deff än du tror. Det här är en sport med väldigt många avhopp på vägen, så du måste ha drivet i dig. Har du inte inte det kommer det inte spela någon roll vad du gör eller äter, det måste finnas där helt enkelt. Personligen skulle jag inte utmana ödet med en provdeff, säger Puma.

Coach

–Om du tänkt anlita en coach, välj den som är bäst för dig, har tiden och engagemanget och inte en vars främsta avsikt är att tjäna pengar på dig. När du valt coach följ upplägget till 100 procent och var ärlig mot såväl dig själv som din coach. Jag träffar tyvärr alltför ofta personer som säger: ”Jag kom inte riktigt i form”. Det kan jag tycka är lite märkligt om du har en coach som kan tävling och förberedelser, men du måste också rannsaka dig själv, har du följt upplägget till 100 procent? Har du gjort det ska du komma i form inför en tävling och i det fallet du inte gör det, ska du ifrågasätta din coach erfarenhet och kunskap, säger Puma. Ta inte bara första bästa coach, utan titta på vilka alternativ som finns. När du bestämt dig, försök kontrollera coachens tidigare erfarenheter eller om du redan har en coach, försök finna någon som fått hjälp av tidigare med träningsupplägg och kostschema och jämför dom med varandra. Visar det sig att ni har samma upplägg kan det vara ett litet varningstecken och förmodligen ett bra läge att ställa sig frågan: Varför? Vi alla har olika förutsättningar och förmodligen bör vi också ha olika upplägg eftersom vi svarar olika på kost och träning.

Träningen

Om du ska ta dig till scenen måste du träna – stenhårt och ofta, men inte när du är sjuk eller behöver vila. Det finns bara en genväg i träningen som du bör utnyttja och det är att göra rätt när du är på plats i gymmet.

Utförande

När vi talar om själva träningen handlar det först och främst om utförandet, alltid, alltid om utförandet. Skit i vikterna och vad alla andra gör, det är oväsentligt! Lär dig hur du gör exempelvis en bra bänkpress utan att fuska för om du vet hur en övning skall utföras har du väsentligt minskat skaderisken och kommer kunna träna hårdare utan att skada dig. Speglarna på gymmet skall användas för träningen och utförandet av övningen, inte för hur du ser ut. Är du osäker på en övning eller rörelse, fråga någon som ser ut att veta, men glöm inte att det kanske inte alltid är han som är störst, som är lämpligast. Lägg märke till hur andra tränar och hitta det som funkar för dig. Hur övningen tar för dig är individuellt och bara för att någon känner på ett sätt behöver det inte vara detsamma för dig.

Belastning

Belastningen är viktig för att du ska bygga muskler, och för att vrida ur det sista kan det vara bra med någon som peppar i dom sista repsen. Men tänk på att om du hela tiden får hjälp på dom sista repsen av din träningskamrat kommer du vänja dig med hjälpen. Det är ofta jag ser personer få hjälp med dom sista repsen, för att i nästa set öka ytterligare vikt och få ännu mer hjälp. Sänk istället vikten! Fuskar du måste du veta varför, vet du inte varför, vinner du inget på fuskset. Nyttja istället hjälpen när du verkligen behöver den, inte varje gång och i varje set, då kommer du vänja dig och måste ha pepp för att få upp dom där sista varje gång. När du lärt dig hur du ska göra och hittat ditt sätt, kan du använda dig av fusk- och hjälpreps, säger Puma. Att det ska vara tungt om vi vill bygga muskler får vi lära oss tidigt, men vi får aldrig glömma vår dagsform, hur vi ätit och hur mycket vila vi fått. En hundrameterslöpare springer inte lika fort varje gång, det är lätt att vi i gymmet glömmer det och bara lastar på 50 kilo för att vi lyfte det förra gången, utförandet går alltid först, därefter vikt glöm inte det.

Vila

Respektera vilodagar, det är inte ett påhitt att musklerna byggs när du vilar, var därför noga med att optimera din vila så du istället kan maximera muskeluppbyggnaden och ge kroppen en chans att reparera sig, så du kan nå till dina rekordhöjder.

Måste du tävla?

–Nej, du måste inte, och bör inte, om drivkraften är måste. Du kan faktiskt fortfarande träna för att må bra och leva längre. Men om du väljer att tävla, glöm inte att den första tävlingen oftast mer handlar om att få ett kvitto på att du är i form och vad du behöver putsa ytterligare på, än att vinna den, säger Puma. Bara för att du tränar hårt är det ingenting som tvingar dig att tävla, det kan tyckas enkelt, men ibland är det inte så lätt, speciellt inte om du varit tidig med att säga att du ska upp på scenen. Glöm inte att det är dig det handlar om och att man kan ändra sig, men om du fortfarande brinner för att ställa dig på scenen bör du fortsätta läsa, för det är nu det blir hårt!

Inför tävlingsdagen

Okej, vi har förstått att du vill stå på scenen? Det är lika enkelt som det är tufft, för det är nu det börjar på riktigt. Du äter, tränar, sover och undviker att skada dig precis som under förberedelserna. Motivationen har du, viljan är en förutsättning och du har jobbat hårt för att komma hit, men nu börjar det sätta sig i psyket och det börjar också bli dags för deff. Därför skjuter vi av ett tips, som du bör komma ihåg när det är som allra jobbigast. –Om det inte finns en väg, skapa en! Med en jävla vilja kommer du långt, säger Puma.

Posering

Generellt sett läggs det alltför lite tid på poseringsträning, speciellt killar brister i denna del, så förbered dig ordentligt det har du mycket att vinna på. –Tänk på hur det ser ut på scenen, hellre än hur det ser ut i spegeln när du tränar posering. En spegel kan du använda i början men försök få bort den så snart det bara går. Tänk visuellt och glöm inte bort att det ska vara roligt, om du inte kostar på dig ett leende eller är stel i övergångar och snudd på tondöv kommer det med största sannolikhet att återspeglas vid bedömningen, så lägg gärna mycket tid på detta, säger Puma.

Deff

Följ dietplanen, har du en coach, följ råden och lyssna inte på andra som är lätt att göra mot slutet när man börjar bli osäker och rädd att inte hitta formen i tid. Lyssna på EN, inte flera, för du kommer få lika många kostråd som det finns tävlande i ett gym om du väljer den vägen. Bestäm dig och följ schemat så enkelt är det! –Jag kan tycka att det blivit alldeles för mycket hi-tech i deffmomentet men också i alla andra delar av träningen. Fortfarande handlar det om att äta rätt, träna och vila. Idag ser man dom allra krångligaste uppläggen, jag tror inte det behöver vara så svårt, inte ens idag, trots att jag kanske är lite old school, säger Puma och skrattar.

Tävlingsklasser

Titta noga på klasserna och tänk igenom i vilken du borde vara, hellre än vilken du vill vara i. Ligger du i fel klass kommer bedömningen kanske inte bli den du tänkt dig. I Sverige kan du ställa upp i följande klasser:

Damer

  • Bikini Fitness
  • Bodyfitness
  • Women’s Physique
  • Bodybuilding*

Herrar

  • Men’s Physique
  • Classic Bodybuilding
  • Bodybuilding

* I denna klass finns få tävlingar i Sverige och diskussioner går kring klassens fortsatta existens, klassen saknas på många tävlingar, men återfinns på mästerskapsnivå.

Anmälan

Anmäl dig i god tid. Varför vänta med anmälan? Inför en tävling 2014 blev man tvungen att stänga anmälan ett par veckor tidigare än planerat vilket innebar att flera inte kunde anmäla sig trots förberedelser och deff och det är onödigt att riskera om det skulle hända igen.

Doping

I vår sport förekommer doping och upptäckts det vid test att du använt ett otillåtet preparat kommer det leda till avstängning. Två saker man tittar på extra mycket såväl i Sverige som internationellt är tecken på Bitch Tits och användande av olja främst i axelpartier. Vid misstanke kommer det leda till att du flyttas ner, allt från någon placering till att du placeras sist. Doping är fusk, skippa det!

Lär dig reglerna

Kontrollera ingående vad som gäller på förbundets webbsida och läs reglerna, det är alltför vanligt att man kommer med poseringsbyxor, bikinis och skor som inte är tillåtna i tävlingssammanhang. Kolla med hotellet om du har kyl och micro på rummet. Ta gärna med för mycket saker än för lite och lägg framförallt ditt fokus på rätt saker. Att försöka hitta nya tävlingskläder på tävlingsdagen är ett exempel på vad du inte ska syssla med om du vill lyckas. Var väl förberedd. Själv har jag alltid tagit med mig en liten micro ifall det skulle saknas på rummet, säger Puma med allvar i blicken.

Scenen

–När du väl står på scenen och tycker att du ser fantastik ut, har du vunnit din egen kamp. För oavsett hur det går i tävlingen har du slagit alla som inte står på scenen, det är lätt att glömma det, säger Puma.

Vem är Jonni ”Puma” Durlind?

Jonni elittränade brottning som tioåring och spelade fotboll som ung. Försökte tidigt övertala sin far att ta med honom in på gymmet, väl inne blev han kvar. Efter att ha hört att han var en gymråtta som mest gick runt och var halvfet bestämde han sig för att ställa sig på scenen. Det blev snabbt tre vinster. -Vi visste tidigt att jag hade förutsättningar till finalplatser men innerst inne har målsättningen alltid varit medaljplats. SM 1992 trodde jag var chanslös när jag såg startfältet, så jag ringde familjen och sa att det är lika bra ni tittar på förbedömningen för jag kommer inte komma vidare. Det året vann jag SM. 1994 siktade jag på att kvala in till EM men fem veckor innan jag skulle upp på scenen separerade jag från min fru och istället för EM-kval satte jag inte foten på gymmet under två års tid. Ibland går det helt enkelt inte. Jag fann återigen inspirationen och på den vägen är det fortfarande mer än 20 år senare. ”Gymet är mitt andra hem! Om det inte finns en väg så gör jag en! Med en jävla vilja kommer man långt”, säger Puma som idag jobbar som SKKF domare. Foto Pavel L Photo


Artikeltaggar

Muskelbyggning

Muskler

Scen

Styrketräning

Tävla

Om skribenten

Stefan Lindberg

Lyfter skrot, löptränar och cyklar regelbundet. En envis rackare som till vardags arbetar på en reklambyrå i Spanien när han inte utvecklar GetBig eller hänger på hans favoritgym med utsikt över medelhavet. (Den jäveln!)

Förslag på ytterligare läsning

Allt fler tävlingar

Sponsorer


Ansök om medlemskap

Service ej tillgänlig