Inställningar

Välj intresseområden

              

Träningsresa under tvåhundra spänn

Syftet med träningsresor är att få inspiration, lära sig nya övningar och träffa andra med samma intresse. Den kan lika gärna vara på ett annat gym i stan du bor eller i grannkommunen och behöver nödvändigtvis inte gå utomlands och kosta massor. Att samla ett gäng och gå och provträna på ett nytt ställe kan räcka.

Följ med oss på en enkel men inspirerande resa en lördag någonstans i Sverige som kostar ett par tior i bensinpengar, 50 kronor för provträning och allt som allt under 200 spänn inklusive lunch.

Vi samlas på en parkeringsplats. Det är sagt att vi ska bli ett 20-tal, vilket vi också blir. Planen är att åka och träna i grannkommunen. Men varför? – Att träna med människor du normalt inte tränar med ger dig ofta en rejäl kick i din träning såväl fysiskt som psykiskt. Det fungerar lika bra för nybörjaren som för den tävlingsinriktade som har tävlingsambitioner, säger Lilian Westerberg professionell kroppsbyggare som arrangerar dagens träningsresa.

För att orka träna måste du ha motivation och tycka att det är kul, det är speciellt viktigt när du har dina ”nerperioder”, som du kommer ha, om du tränat tillräckligt länge. Då är det bra att bryta av med en träningsresa eller något annat som gör att du finner glädjen igen. Efter en halvtimmes bilresa är vi framme. Vi grupperar oss enkelt, vissa förutbestämda sedan länge, andra bildas på plats beroende på muskelgrupp eller målet man har med träningen.

Efter en och en halv timme har alla tränat klart. Vi äter lunch tillsammans, pratar träning och har trevligt. En stund senare är gruppen helt upplöst. Det behöver inte vara mer avancerat än så här för att få en liten kick, inser vi snabbt.

– Oavsett om du är nybörjare eller proffs handlar det om att minimera skaderisken och göra rätt. Det handlar ofta om små skillnader i vinklar, hållning och grepp. Detaljer som är viktiga att få hjälp med när man är nybörjare och kanske ännu viktigare när man orkar lyfta rejält tunga vikter. En skada kan och kommer troligtvis att rasera månader av träning. Vi fokuserar på säkerhet, utförande och därefter vikt på våra resor. Alltid i den ordningen, säger Lilian.

Lyssna på andra men känn efter själv och glöm aldrig att även ett misslyckande kan ge dig kunskaperna som gör att du lyckas. – Allt i livet handlar om ett livslångt lärande och försöken att välja rätt. Det är hur vi hanterar motgångar och hur vi väljer att leva våra liv som avgör hur långt vi når. Det handlar inte om att man skall förstå min passion för muskler eller ens träning. Det är mitt liv. Det handlar om hur vi når våra mål, vilka dom än är och det är därför vi gör det här avslutar Lilian.

Strax därefter har hon lastat på närmare 300 kg i benpressen. Fokuserar och gör 6 repetitioner. – Jag kände att jag hade lite kvar i benen, säger hon och skrattar. Vi samlar ihop oss och åker hem igen, rejält trötta, men glada och fulla av ny energi och med massor av nya övningar i bagaget. Själv längtar jag redan till nästa pass.

Tips! För dig som ändå är intresserad av träningsresa i fjärran land bör läsa artikeln om couchsurfing som kan vara lösningen för dig som vill resa ut i världen med en liten reskassa för att bara träna.


Foto: Shutterstock

Artikeltaggar

Inspo

Motivation

Muskler

Styrka

Styrketräning

Uppstart

Om skribenten

Stefan Lindberg

Lyfter skrot, löptränar och cyklar regelbundet. En envis rackare som till vardags arbetar på en reklambyrå i Spanien när han inte utvecklar GetBig eller hänger på hans favoritgym med utsikt över medelhavet. (Den jäveln!)

Förslag på ytterligare läsning

Styrka och kondition i kombo

Muskelkontakt

Träna för styrka eller muskler?

Fria vikter vs maskiner

Kachalka – Världens mest brutala utomhusgym

Variation – förändring som ger muskler

Sponsorer


Ansök om medlemskap

Service ej tillgänlig