Inställningar

Välj intresseområden

              

Allt du bör veta om vanor och rutiner

Tänk att det ska behöva ta så mycket längre tid att skapa bra rutiner och goda vanor jämfört med att bli av med dem. Men lugn vi lär dig identifiera fallgroparna och bli expert på att skapa bra rutiner och goda vanor. Om 66 dagar.

Ja du läste rätt. Enligt en studie tar det runt 66 dagar att skaffa vanor som man utför en gång om dagen. Studien gällde vanor som att äta en frukt till lunch eller att träna. Ni som har försökt göra träningen till en vana för att det ska gå per automatik kanske känner igen att det tog ett tag, om det ens blev en vana! Dessutom verkar det oftast gå väldigt mycket fortare att bli av med bra vanor. Dåliga vanor däremot är svåra att bli av med men lättare att skapa. Inte helt rättvist! I slutändan hänger det en hel del på planering, motivation och självdisciplin om den goda vanan ska skapas. Genom att tänka på att utföra en handling och planera för den ökar sannolikheten att hjärnan påminner dig om att utföra handlingen. Varför allt detta prat om vanor och rutiner? För många har de nog rubbats den senaste tiden och det är inte lätt att komma tillbaka. Den stora boven i dramat för många är nog sjukdomar. Du är förkyld i omgångar och kan inte träna. För en del blir ungarna sjuka så VAB ställer också till det. För att en vana ska överleva sådana här perioder krävs det att de är ordentligt etablerade samt att du jobbar för att de inte ska försvinna. Bara genom att du är medveten om att vanor snabbt kan försvinna gör att du kan jobba för att behålla den.

Så här skapas en god vana

  • Fundera på varför du vill skapa vanan. Är det för att du själv vill eller är det någon annan som påverkar dig? Om du inte är motiverad själv så blir det svårare. När någon annan motiverar dig så är risken att du lägger av när den motivationen försvinner. Ju större din egen vilja är desto lättare blir det.
  • Försök inte skapa en massa nya vanor på en gång. Det kan lätt bli för mycket och då blir det svårare. Prioritera och ta det i omgångar.
  • Bestäm i god tid när du vill börja med den goda vanan. Då hinner du förbereda dig mentalt, men även praktiskt. Du kanske behöver skaffa utrustning eller ordna gymkort eller liknande.
  • Planera in den nya vanan i din vardag och se till att den verkligen går att utföra. Planera även för alternativ så att du är beredd om det uppstår problem.
  • Förbered dig på att det tar tid att skapa en vana. Ge inte upp efter en vecka utan kämpa på. Det blir lättare efterhand.

Det finns en hel del faktorer som kan rubba dina vanor och rutiner. Utlandssemester kan innebära att den mat du är van vid inte finns. Du har inte tillgång till träningsanläggning på tjänsteresan. Din cykel har blivit stulen. Det är för halt för att springa. Du är förkyld. Du måste vabba. Osv osv osv...

Undvik misslyckande

  • Planera och förbered dig innan resan. Läs på vilka livsmedel som finns och vilka som motsvarar det du brukar äta. Ta reda på var de finns att få tag på. Vad finns det för träningsmöjligheter dit du ska. Det går alltid att hitta något som funkar. Läs mer om träning på semestern här.
  • Lås dig inte för mycket till en träningsform. Går cykeln sönder, spring under tiden som den blir fixad. Är det för halt för att springa, skaffa dubbade skor eller spring på löpband. Ha alternativ redo.

Artikeltaggar

Motivation

Träningsrutiner

Uppstart

Om skribenten

Henrik Berg

Skåning som bor i Jämtland. Fostrad sedan barnsben att träna och tror på långsiktighet och helhetstänk. Är beroende av träningsplanering och försöker uppnå en bra balans mellan styrka och uthållighet. Cykelpendlar året runt till sitt arbete som teknikinformatör.

Förslag på ytterligare läsning

Motivation – Bli den bästa du

Låga kolhydratnivåer i muskulaturen förstärker träningseffekten

Optimera din träning med musik

Prylar för träning på resan

Vattenlöpning

Var tidseffektiv med högintensiv intervallträning (HIIT)

Sponsorer


Ansök om medlemskap

Service ej tillgänlig