Inställningar

Välj intresseområden

              

Tina Moberg om Wings for Life World Run

Foto: RedBull

Vi har ställt några frågor till Tina Moberg, som senast deltog i tävlingen Wings for Life World Run i Kalmar om tankarna kring tävlingen och sitt träningsår. World Run är en tävling som i år hölls i 35 länder med totalt 73 360 deltagare och är ett ideellt lopp som finansierar forskningsprojekt kring ryggmärgsskador runt om i världen. För Tina var loppet lite av en uppvärmning inför sommarens halvmarathon.

Hur ser ditt träningsupplägg ut?

Sedan årets början har jag har fokuserat på att bli av med en envis muskelinflammation som i februari blev så allvarlig att jag fick ta ett träningsuppehåll under nästan tre veckor, med undantag för hundpromenader. Därefter började jag gymma lugnt med instruktör för att få så mycket hjälp som möjligt att komma igång igen. Nu kör jag både styrka och löpträning men fortfarande tämligen lugnt och försiktigt. Jag har också under året lagt större prioritering på kost och sömn då jag vet hur mycket det påverkar mig. Så här kommer upplägget se ut ett tag framöver, lugnt men med några utmaningar på vägen.

Hur förbereder du dig inför en tävling?

Veckan innan en större tävling lyssnar jag väldigt noga på min kropp. Jag försöker också noga planera kost, sömn och träning, speciellt vad jag ska träna. Sedan är det viktigt att man noga går igenom skor och kläder för att se att det är okey, vilket i mitt fall säkert sker hundra gånger innan en tävling. Ett par dagar innan själva tävlingen går jag raska promenader, ibland blir det ett spinningpass, men fokus ligger alltid på mycket vila. Eftersom jag fortfarande är nybörjare inom löpning håller jag på att lära känna min kropp och vad den orkar. Efter varje tävling lär jag mig alltid något nytt.

Vad är din största erfarenhet från Wings for Life World Run i år?

Jag kan mer än vad jag tror. Trots starten detta år kom jag 10.06 km och det var första gången jag sprang på enbart asfalt. Loppet var sjukt kul. Spännande att se hur långt man kom innan bilen dök upp från ingenstans. Verkligen ett lopp jag tycker fler ska ställa upp i både för att utmana sig själv men framförallt för att man springer för dom som inte kan och på ett enkelt sätt kan bidra till forskningen kring ryggmärgsskador.

Vad är ditt mål under 2015?

Mitt mål 2015 är att slå förra årets placering i Nordic Extreme Running där jag kom på plats 21 av 76 med tiden 1 h 15 min, men naturligtvis är det viktigaste att få vara skadefri.

Vad är ditt bästa tips till andra som vill börja tävla?

Va surskallig! Det kommer vara kämpigt i början, men när man tagit sig igenom den allra jobbigaste biten som oftast handlar om att få rutin med kost, träning och vila kommer du se resultat. Viktigast av allt är att det ska vara roligt och utmanade så glöm aldrig ditt leende på läpparna även när det känns jobbigt.


Artikeltaggar

Kondis

Löpning

Pulsträning

Tävla

Om skribenten

Stefan Lindberg

Lyfter skrot, löptränar och cyklar regelbundet. En envis rackare som till vardags arbetar på en reklambyrå i Spanien när han inte utvecklar GetBig eller hänger på hans favoritgym med utsikt över medelhavet. (Den jäveln!)

Förslag på ytterligare läsning

Bli en bättre löpare – så här ökar du din kapacitet

Hitta tillbaka till rutinerna och din löpning

Kom igång med löpning

Bli en ännu bättre löpare

Vattenlöpning

Löparmage

Sponsorer


Ansök om medlemskap

Service ej tillgänlig